ادريس لما عمل الحسد راس ماله شوف ايه اللي جرى له

19.05.2016 | 12:22

1- كلنا نعرف ان ادريس، سفرجي في لوكانده رمسيس، لما كترت عليه الاشغال، طلب مساعد من الصنف اللي بيقولوا عليه ابن حلال، ربنا بعت له واحد سفرجي من منسافيس، اسمه عتريس ، وفيه واحد بيه، بعد ما اكل اعطى لتعريس بقشيش ورقة بجنيه، ادريس شاف كده وقال وانا آخد ايه.

 

2- عتريس حط الورقة في جيب الجلابية، وادريس قال ازاي عتريس ياخد بقشيش ده علاوه على الماهية، وبدال ما يقسمه وياه، قال اسرقه وفعلاً مشي وراه، ومد ايده عايز ياخد الورقة، وعتريس ماشي في حاله وشايل صنيه وعليها طاسة شوربة مليانة مرقة، وفرحان بالجنيه اللي رايح يشتري به مريله زرقة.

 

3- عتريس عمل للورقة الف حساب، خصوصاً وابوه بعت له جواب، عايز فلوس، وهو ماشي زي المهووس، سطانية الشربه شبكت في شماعة ملزوقة في العمود، وكان وراه ادريس الحسود، الشوربة وهي سخنة نار، نزلت على ايده خلته استجار، ووسخت القفطان التيل المزهر، وزروطت المركوب الاحمر.

 

4- ادريس وبخه ضميره، واتفرج تلاقي مناخيره، بقت زي المسمار، وعتريس بص له اندار، وقال له يا قليل الذوق، انا من النهار ما جيت وانا منك مفلوق، انت بتحسدني هو انا شاركتك في مالك، يا اخي تستاهل اللي جرى لك، واحسن لك تبطل اللصوصية وتوب، واجري اغرم حق قفطان ومركوب.


TAG: كرتون

تعليقا على استهداف المنطقة الجنوبية.. سوريا تطالب المجتمع الدولي بمحاسبة اسرائيل

أدانت وزارة الخارجية والمغتربين، يوم الجمعة، الهجوم الي شنته الطائرات الاسرائيلية على مواقع بالمنطقة الجنوبية، مطالبة المجتمع الدولي باتخاذ اجراءات لوقف هذه الاعتداءات على الأراضي السورية.

مملوك يلتقي ممثلي البحرين وسلطنة عمان والعراق على هامش الاجتماع الدولي لمسؤولي القضايا الأمنية

التقى مستشار شؤون الأمن الوطني في الأمانة العامة لرئاسة الجمهورية علي مملوك، يوم الاربعاء، ممثلي البحرين وسلطنة عمان والعراق كلا على حدا، وذلك على هامش الاجتماع الدولي لمسؤولي القضايا الأمنية، المنعقد في مدينة سان بطرسبورغ بروسيا.